Werkwijze & Kwaliteit
Werkwijze
Vooraf
Er is een verwijzing van de huisarts nodig om in aanmerking te komen voor een behandeling in de Generalistische Basis GGZ. De huisarts moet een vermoeden op een DSM diagnose van lichte tot matige ernst hebben en dit in de verwijzing vermelden. Belangrijk is dat de datum die op de verwijzing staat, eerder valt dan de datum van ons intakegesprek. Neem deze verwijzing mee naar het eerste intakegesprek, evenals een kopie van uw legitimatiebewijs.
Intake
Tijdens het intakegesprek maken we kennis en bekijken we of we tot een samenwerking kunnen komen die bij uw hulpvraag aansluit. Meestal beslaat de ‘intake fase’ 1 of 2 gesprekken. Daarnaast krijg u een vragenlijst toegestuurd die u thuis kunt invullen. Deze helpt in de diagnostiek en dient als basismeting om na afloop van de behandeling het effect te kunnen meten en evalueren. Het eerste gesprek neemt 60 minuten in beslag; daarna zullen de gesprekken 45 minuten duren.
Behandelplan
Op basis van uw verhaal en de uitkomst van de vragenlijst, wordt een diagnose gesteld. Vervolgens maken we samen een behandelplan waarin we doelen voor de therapie opstellen en kiezen we de methode die hierbij past. Ook maken we een inschatting van hoeveel behandelsessies daarvoor nodig zijn en in welke frequentie.
Behandeling
Er worden kortdurende klachtgerichte behandelingen geboden. Wie u bent als persoon en hoe uw leven eruit ziet, worden als context meegenomen. Hierdoor wordt er maatwerk geboden. Er wordt gewerkt met cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie en EMDR. Ook interventies vanuit affectfobietherapie en ACT behoren tot de mogelijkheden. Omdat therapie een proces is dat niet alleen tijdens de sessies plaats vindt, zullen vaak ook opdrachten of oefeningen voor thuis besproken worden.
Evaluatie en afsluiting
Tussentijds zal er steeds kort stil gestaan worden bij hoe u de behandeling ervaart en of we nog op de goede weg zijn. Aan het einde van het traject wordt uitgebreider geëvalueerd en wordt ook nogmaals de vragenlijst ingevuld, zodat deze vergeleken kan worden met de uitkomst die bij aanvang verkregen was. Daarnaast maken we samen een terugvalpreventieplan.
Doorverwijzingen
Indien er na intake of na kortdurende behandeling bij mij in de Generalistische Basis GGZ blijkt dat er gespecialiseerde zorg nodig is, kunt u worden doorverwezen naar de Specialistische GGZ.
Als u tijdens de avond/nacht/weekend acuut hulp nodig heeft, kunt u contact opnemen met uw eigen huisartsenpraktijk/post.
Gegevensuitwisseling
Alleen als daar toestemming van u voor is, zal er een schriftelijke terugkoppeling van de behandeling aan de huisarts of andere verwijzer geschreven worden. Dit zal altijd in overleg met u gebeuren. Ten behoeve van uitbetaling van uw behandeling staan op de factuur naar de zorgverzekeraar enkele persoonsgegevens. Deze gegevens beperken zich tot het wettelijk minimum vereiste volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Kwaliteit
Visitatie
De praktijk is in 2024 met succes gevisiteerd door de beroepsvereniging, het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Daarmee voldoet de praktijk aan de door de beroepsvereniging gestelde kwaliteitseisen. De visitatie vindt iedere 5 jaar plaats.
Kwaliteitsstatuut
Per 01-01-2017 treden de eisen van het “kwaliteitsstatuut” in werking voor onze beroepsgroep. In deze bijlage vindt u de door de overheid geëiste formele beschrijving van Marianne Psychologie: Kwaliteitsstatuut
Klachtenregelement
Als u niet tevreden bent over de behandeling wil ik dit graag van u horen. Samen kunnen we kijken hoe we dit kunnen oplossen. Als we hier samen niet uit komen, kunt u zich wenden tot het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg, te bereiken via: klachten@cbkz.nl.
De klachtenregeling is hier te vinden.